Etsitään esikuvaa

28.09.
2013

Essi Antila

Essi Antila

Asuu: Sahalahdella
Motto: Kulje lempeästi kohti unelmiasi - nauttien matkasta.
Lue lisää: www.optimoriding.com







Essi Antila

Mietitpä lähes mitä tahansa asiaa, jonka osaat, olet oppinut sen joltakin toiselta. Kävelisitköhän vieläkään, jos vanhempasi olisivat vain kontanneet ollessaan näköpiirissäsi?

Me opimme katsomalla, kuulemalla ja tuntemalla. Kehittymishaluinen ratsastaja katsoo muiden ratsastusta ja lukee kirjoja, kuuntelee valmentajiaan ja antaa hevosen opettaa tuntemalla muutoksia sen tavassa käyttää kehoaan apujen käytön yhteydessä – ja siten hyödyntää kaikkia oppimisen muotoja. Jokaisella meistä jokin näistä oppimisen muodoista on vahvin, mutta fiksusti valmentautuva hyödyntää kaikkia osa-alueita.

Roolimallien, esikuvien, valmentajien, mentoreiden – miten haluammekaan heitä nimetä – merkitys on valtava. Eikä ole aivan yhdentekevää, keitä he ovat.

Mielestäni on tärkeää löytää valmentaja, jolla on omassa ratsastuksessaan yhtenäiset suuren linjan tavoitteet kanssani. Minä tavoittelen rentoutta, keveyttä ja eettisyyttä ratsastuksessani, tähtäimessäni GP. Miten voisinkaan ratsastaa sellaisen valmentajan silmän alla, joka esimerkiksi luulee, että hevonen suunnittelee etukäteen pilaavani päiväni huonoilla vastalaukoilla tai sellaisen, jonka mielestä hevoset kuuluvat laitumelle eivätkä uraa kiertämään?

Minä haluan nähdä valmentajani itse ratsastamassa, ja voida hyväksyä tyylin ja tekniikat, joita hän käyttää tavoitteidensa saavuttamiseksi. ”Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon!” Niinhän sitä kuulee sanottavan. Kaikilla on toki omat kehitettävät alueensa – myös valmentajilla – mutta miten vakuuttava opettaja on sellainen, joka ei itse osaa ratsastaa?

Ei kuitenkaan kannata luulla, että paras ratsastaja olisi paras valmentaja. Tärkeämpää on tavoitteiden yhtenäisyys, hyväksyttävät hevosen valmennuksen periaatteet, luovuus ja kokemus soveltaa tietoaan erilaisiin hevosiin – ja mikä tärkeintä, toimiva ja kannustava yhteistyö ratsastajan kanssa. Ja muista, että tulokset puhuvat puolestaan! Siis nimenomaan sinun ja hevosesi kehittyminen kyseisen valmentajan kanssa. Kehityksen puute ei välttämättä kerro valmennuksen kehnoudesta, vaan enemmänkin siitä, että valmentaja ei ole teille oikea.

Mielestäni loistava valmentaja on sellainen, jonka tunnin jälkeen on lähes aina hymyilevä JESSS! –olo, ja ajoittain VITSIT, ETTÄ MULLA ON PALJON OPITTAVAA! –olo. Tavoitteellinen valmentaja vie sinut sopivasti epämukavuusalueelle, mutta muistaa palauttaa itseluottamuksesi takaisin, jotta tunnetila säilyy oppimiselle otollisena. Sosiaalinen älykkyys auttaa valmentajaa lukemaan ratsastajan fiilistä, ja tarvittaessa muuttamaan valmennussuunnitelmaa sen mukaan.

Voit kuitenkin hyödyntää valmentajinasi sellaisiakin, joiden valmennuksessa et kirjaimellisesti ole. Etsi esikuvia itsellesi ja kaiva kaikki kehittymistäsi edistävä tieto heistä esille. Lue kirjallisuus, verkkomateriaali ja katso youtube -videot. Miten voisit päästä näkemään roolimalliasi enemmän työssään? Miten pääsisit haastattelemaan häntä?

Muodosta ympärillesi roolimallien joukko, jotka eivät ole toimintatavoiltaan ja tavoitteiltaan ristiriidassa keskenään. Mitkä ovat tärkeimmät asiat, mitä kukin heistä voi sinulle opettaa?

Lisäksi, ratsastuksessa tarvittavia ominaisuuksia (ellei puhuta teknisestä osaamisesta) ei välttämättä tarvitsekaan ottaa suoraan ratsastajilta. Minä esimerkiksi haluaisin ratsastukseeni lisää Cheekin ja Elastisen itsevarmuutta, luostarissa asuvan munkin tyyneyttä, Gandalfin viisautta ja vakautta, Krista Siegfriedsin iloa ja energiaa, tanssijan elastisuutta ja voimaa, Selänteen tai Koivun pelisilmää, Speden reaktionopeutta painelupelissä…

Ketkä edustavat sinulle vahvimmin niitä taitoja ja ominaisuuksia, missä haluaisit kehittyä ja tulla erinomaiseksi?